Am intrat în ultima săptămână de școală. Majoritatea părinților se pregătesc pentru schimbările de program inevitabile care apar atunci când se sună ultimul clopoțel, încercând să se asigure că cei mici vor avea suficiente activități productive în perioada de vacanță.

Un fapt destul de puțin cunoscut la noi este că pe perioada vacanței, copiii care nu se implică în activități educaționale tind să piardă o parte din cunoașterea acumulată pe parcursul anului școlar. “Toboganul de vară” este o traducere mot-a-mot a sintagmei folosite în limba engleză – “Summer Slide”. Și în engleză și în română, sintagma pare a se referi la ceva ce ai găsi într-un parc de distracții dar de fapt descrie o “alunecare” mult mai periculoasă. Toboganul de vară este un fenomen observat în rândul tuturor copiilor – regresia cunoștințelor acumulate pe durata anului școlar în timpul vacanței de vară. Conform cercetărilor:

  • Toți copiii experimentează o regresie a cunoștințelor dacă nu se implică în activități educaționale pe perioada verii. Cercetări realizate în decursul ultimei sute de ani arată că elevii au rezultate mai slabe la teste standardizate la finalul verii decât au la aceleași teste la începutul verii (White, 1906; Heyns, 1978; Entwisle & Alexander 1992; Cooper, 1996; Downey et al, 2004)
  • Majoritatea elevilor regresează cu echivalentul a două luni în ceea ce privește abilitățile de calcul matematic. Elevii care provin din familii cu acces restrâns la resurse regresează cu aproximativ două luni și în ceea ce privește fluența în lectură, spre deosebire de colegii lor proveniți din familii cu venituri medii și peste medii, care înregistrează un mic progres în fluență (Cooper, 1996). Și mai important, dezavantajele se cumulează, iar la finalul clasei a cincea, copiii din medii dezavantajate rămân în urma colegilor lor cu aproape trei ani (!!!) în ceea ce privește lectura.
  • Mai mult de jumătate din diferențele de nivel sesizate între elevi de aceeași vârstă proveniți din medii dezavantajate și colegii lor din familii cu venituri mai mari pot fi atribuite inegalității de oportunități educaționale de peste vară. Rezultatul este că acei copii care provin din familii cu resurse limitate au șanse mai scăzute de a termina liceul și de a urma studii superioare (Alexander et al, 2007).
  • Copiii nu pierd doar cunoaștere academică peste vară – majoritatea copiilor – în special cei cu risc crescut de obezitate – iau în greutate mai mult în perioada de vacanță decât în timpul școlii (Von Hippel et al, 2007).
  • Majoritatea părinților declară că vara este cea mai dificilă perioadă în ceea ce privește asigurarea de activități productive pentru copii (Duffett et al, 2004).

Toboganul de vară este, așadar, un risc real și prezent. Pe de altă parte, ca orice risc, el poate fi redus și prevenit, ba chiar poate furniza un prilej minunat pentru activități foarte distractive în familie – pentru că, totuși, e vacanță! FIRST BOOK KIDS WHO READ BEAT SUMMER SLIDE În zilele următoare, vă vom propune o serie de activități de lectură pe care le puteți organiza alături de copii în vacanța care urmează, pentru a preveni orice alunecări în afara celor petrecute în parcuri de distracție :) Țineți aproape de noi și vă așteptăm, bineînțeles să ne povestiți propriile dvs. găselnițe de motivare a copiilor să citească peste vară. În același timp, pentru că nu toate familiile au posibilitatea de a le oferi copiilor acces la resursele de care au nevoie, vă încurajăm să contribuiți după posibilități eforturilor noastre de a dona cărți pentru copii din medii dezavanatajate – aflați cum aici. O contribuție oricât de mică poate avea un efect puternic și de durată pentru dezvoltarea sănătoasă a unui copil care nu are acces la cărți. Împreună, putem combate alunecările periculoase pentru toți copiii!

Autor: Smaranda Nicolau

Sursa Foto: http://www.prnewswire.com/