Săptămâna trecută am început o serie de articole despre ce putem face ca să-i motivăm pe copii să citească peste vacanța de vară. V-am propus organizarea unui concurs de lectură în familie și am vorbit despre cum introducem concursul într-o discuție cu micuții. Acum revenim cu pasul al doilea, în care ne stabilim obiective realiste de lectură și organizăm o excursie la librărie ca să ne alegem cărțile pentru prima lună.

Înainte de a începe, trebuie să vă spunem că unul dintre factorii principali care pot influența în bine obieceiurile de lectură ale copiilor este exemplul oferit de părinți – așa că da, asta înseamnă că va trebui să citiți și dumneavoastră! :) Având în vedere că este demonstrat științific că și pentru adulți, 6 minute de lectură reduc stresul cu până la 68%, sperăm că ceea ce vă propunem va face și vacanța dumneavoastră mai plăcută și timpul petrecut în familie mai semnificativ.

Acestea fiind zise, trecem la:

PASUL 2: PREGĂTIREA EXCURSIEI LA LIBRĂRIE ȘI STABILIREA OBIECTIVELOR DE LECTURĂ

În ziua excursiei, înainte de a pleca de acasă, discutați cu copiii despre setarea unui obiectiv realist de lectură pentru prima lună. O modalitate foarte bună de a-i ajuta pe copii să-și stabilească un obiectiv realist este ca dumneavoastră să vă setați primii obiectivele personale, având grijă să justificați cu voce tare cum v-ați planificat timpul – mi-am propus să citesc 20 de minute pe zi. Citesc atâtea pagini în 20 de minute. Ca atare, aș putea citi o carte pe lună. Apoi rugați-i să facă și ei același lucru.

Ideal ar fi ca toată lumea să-și seteze un obiectiv realizabil prin nu mai mult de 20 de minute de lectură zilnică. Din nou, e vacanță, lectura nu trebuie să devină o corvoadă, nici pentru dumneavoastră nici pentru cei mici. O oră de lectură pe zi poate fi un obiectiv realist pentru copiii cărora deja le place să citească, dacă ei insistă, dar nu-i încurajați să-și propună mai mult – ce contează este ca toți participanții la concurs să aibă satisfacția că au făcut ce și-au propus. Dacă reușesc să citească mai mult decât și-au propus, puteți adăuga un bonus la premiu (nu trebuie să le spuneți dinainte), dar evitați situații în care copiii să se simtă prost că nu au reușit să-și atingă obiectivul.

Dacă nu sunteți siguri cât de bine citesc copiii dumneavoastră, propuneți-vă să vă rezervați o seară în care să testați fluența copiilor. Rugați-i să vă citească o poveste. Orice ați face, nu-i criticați pe copiii care nu citesc fluent. Purtați o discuție pe tema poveștii. Spuneți-le ce vi s-a părut interesant și rugați-i și pe ei să vă spună ce le-a plăcut cel mai mult din ce au citit.  Nu uitați să numărați minutele și paginile pe care vi le-au citit. Calculați cât îi ia copilului dvs. să citească o pagină – luați în calcul și dimensiunea paginii și a fontului. Asta o să vă ajute să vă dați seama dacă micuții își setează obiective realiste sau nu.

Ne oprim aici astăzi, dar revenim curând cu pasul următor, poate cel mai important – cum ne alegem cărțile.